چگونه و چه داروهایی بر حافظه تأثیر می گذارند
تاريخ : برچسب:, | | نويسنده : aghamohammad

چگونه و چه داروهایی بر حافظه تأثیر می گذارند

گاهی افراد از بدو تولد دچار اختلا حواس مادرزادی هستند ولی گاه عواملی مانند مصرف داروها پس از مدتی آنها را دچار اختلا حواس می کند. برخی داروها روی عملکرد سیستم عصبی تأثیر می گذارند و یکی از عوارض آنها مختل شدن و ایجاد اشکال در حواس و حافظه است. بعضی بیماری ها هم می توانند با اثر بر سیستم عصب مرکزی این عارضه را به دنبال داشته و باعث شوند هوشیاری فرد تحت تأثیر قرار بگیرد.

چگونه

۱

آنتی هیستامین ها
این داروها از رایج ترین داروهایی هستند که به سرعت روی قوای شناختی و هوشیاری تأثیر می گذارند و اختلال حواس ایجاد می کنند ولی این اثر حداکثر تا ۸ ساعت پس از مصرف آنها از بین می رود و بعد از این مدت، همه چیز به حالت عادی برمی گردد.

۲

ضدافسردگی، ضد فشارخون و مدر
این داروها به مرور سیستم عصبی را مختل می کنند و باعث اختلال حواس می شوند. حتی ممکن است پزشک هم متوجه نشود یا به این توجه نکند که این اختلال ناشی از مصرف دارو است و آن را به عوارض بیماری ربط دهد؛ بنابراین با گذشت زمان، اثر دارو حواس را مختل تر خواهد کرد که در این صورت درمان آن گاه طولانی و گاه ناممکن می شود. داروهای ضدافسردگی، ضد فشارخون، مدر و … از داروهایی هستند که می توانند عملکرد سیستم عصبی را کند و به مرور فرد را دچار اختلال حواس کنند.
البته این اثر در همه افراد یکسان نیست و ممکن است در فردی این عارضه به وجود بیاید و در دیگری دیده نشود و حتی شدت آن متفاوت باشد.

۳

داروهای هورمونی
این داروها هم مثل داروهای جلوگیری از بارداری می توانند غیرمستقیم روی عملکرد سیستم اعصاب مرکزی اثر بگذارند و حواس مصرف کننده را مختل کنند.

۴

چگونه و چه داروهایی بر حافظه تأثیر می گذارند
داروهای گیاهی
داروهای گیاهی و گیاهان دارویی هم می توانند باعث چنین اختلالی شوند مثلا زعفران یا سیر عملکرد کلی انسان را کند می کنند و در صورت مصرف بیش از حد یا طولانی مدت باعث اختلال حواس می شوند. شاه دانه و گلبرگ و سرشاخه های آن هم مخصوصا در صورت مصرف زیاد بلافاصله فرد را دچار اختلال حواس جدی و شدید می کنند.

۵

اولین کسی که متوجه ایجاد اشکال در حواس و قوه ادراکش می شود، خود فرد است ولی با مشاهده چنین علایمی نباید سر خود مصرف دارو را قطع کرد و لازم است حتما به پزشک مراجعه شود زیرا گاهی با تغییر دوز یا تعویض دارو مشکل برطرف خواهد شد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • عکس
  • ريش